Tilintarkastajan valinta – ei läheskään niin monimutkainen prosessi kuin usein kuvitellaan.
Tilintarkastajaa yritykselle valittaessa on tärkeää oikean asiantuntemuksen tunnistaminen: on tärkeää valita sellainen henkilö tai yritys, jolla on tarvittava asiantuntemus ja kokemus kyseisen liiketoiminta-alan tilintarkastuksesta. Eri toimialat ja yritysmuodot saattavat vaatia erityistä osaamista. Toisin kuin jotkut ovat saattaneet ymmärtää, itse tarkastajan valinta ei ole vaikea prosessi.
Tilitoimiston asiakas ei voi valita, suoritetaanko tarkastus vai ei, vaan se on pakko suorittaa, kun lakisääteiset rajat liiketoiminnassa ylittyvät. Asiakas voi kuitenkin itse valita, kenen puoleen kääntyä..
Miten tilintarkastaja käytännössä valitaan?
Tarkastaja valitaan yhtiökokouksen päätöksellä. Onkin varsin vaivatonta pitää ylimääräinen yhtiökokous, jossa päätetään esimerkiksi vain tilintarkastajan vaihtamisesta. Päätöksen voi tehdä mihin tahansa ajankohtaan tilikautta. Kannattaa kuitenkin pyytää pöytäkirjasta etukäteen luonnos tarkastajalta itseltään tai tilitoimistolta, koska pöytäkirjasta täytyy ilmetä oikein kirjattuna, onko tarkastajaksi valittu henkilö vai tilintarkastusyhteisö.
Usein asiakkaat löytävät palvelumme kirjanpitäjän tai isännöitsijän suositusten kautta. Kirjanpitäjät ja isännöitsijät ovat tärkeitä yhteyshenkilöitä myös itse tarkastuksen aikana. Usein he ilmoittavat meille tarkastajapuolen edustajille suoraan, että yrityksen tilinpäätös on nyt tullut valmiiksi. Silloin olemme tarpeen mukaan yhteydessä tilitoimistoon, isännöitsijään tai yrittäjään tilanteesta riippuen.
Nimeämme tarkastukseen aina päävastuullisen, joka on mukana koko prosessin ajan. Laajamittaisemmissa tapauksissa voimme käyttää toki myös avustavia tarkastajia, mutta suoritamme tarkastuksen kuitenkin aina niin, että prosessiin löytyy tuttu ja turvallinen vastuuhenkilö koko tilintarkastustiimin ja asiakkaan väliin.
Päävastuullisiltamme löytyy erikoisosaamista laajalta alalta tilintarkastustoimintaa ja valitsemme keskuudestamme oikean henkilön tämän pohjalta, oli kyse sitten vaikkapa kasvavasta yrityksestä, yhdistyksestä tai asunto-osakeyhtiöstä. Asiakkaan kannalta on usein sujuvampaa ja nopeampaa, kun sama päävastuullinen pidetään pidemmän aikaa mukana tuomassa prosessiin jatkuvuutta.
Vuorovaikutus tilintarkastajan ja asiakkaan välillä tarjoaa muitakin hyötyjä
Asiantunteva tilintarkastaja takaa muutakin tukea ja toimintavarmuutta. JTT:n tarjoama tilintarkastustuote on kokonaispaketti: asiakas saa lain velvoittaman tarkastuksen lisäksi raportin kaikista huomioista, jotka voisivat olla merkityksellisiä asiakkaalle, vaikka ne eivät olisikaan tilinpäätöksen kannalta suuria asioita. Tällaiset havainnot voivat käytännössä tuoda lisäarvoa yrittäjälle.
Meillä on tilintarkastusasiakkaita koko Suomen laajuudelta. Isompien asiakkaiden osalta olemme yhteydessä tarpeen mukaan pitkin vuotta ja teemme tarvittavia tarkastuksia jo tilikauden aikana. Pienemmissä tapauksissa tilintarkastaja suorittaa vuosittaisen tarkastuksen tilinpäätöksen yhteydessä, mutta on asiakkaan käytettävissä asiantuntijana kysymyksiin vastaamiseen tai keskusteluun. Jos kirjanpidossa tai liiketoiminnassa ilmenee ongelmia, kannattaa aina kysyä neuvoa tai pyytää mielipidettä.
Roolimme vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon asiakkaat hyödyntävät palvelua. Meillä JTT:llä puhelin- ja sähköpostikonsultaatio sisältyy palvelupakettiin ja sen hintaan. Tilikauden aikaisesta puhelin- ja sähköpostikonsultaatiosta liittyen juoksevaan kirjanpitoon ja tilinpäätöksen laatimiseen emme veloita erikseen.
Laajempi selvitys tai konsultaatio voi vaikuttaa tarkastuksen hintaluokkaan, mutta normaalien tarkastukseen vaadittavien juoksevien asioiden hoitaminen sisältyy palveluun.
Saat meihin kätevimmin yhteyttä lomakkeella, jos sinulle heräsi muita kysymyksiä, niin ota yhteyttä.